söndag 13 november 2016

Utmana och uppmuntra lärande med Livet i Bokstavslandet


Positiv start och inledning efter höstlovet med att titta på första delen av UR:s säsong 2 av Livet i Bokstavslandet tillsammans! Sedan hade vi stavningsträning i arbetsbok och ordläxa. 





En plastficka med stavningsträning skickades hem på måndagen. En del elever fick ett papper och andra två beroende på vilken utmaning de behövde (jag hade gjort en stavningskoll veckan innan höstlovet). Vi tränade också vid tre tillfällen på orden i skolan och på torsdagen hade vi läxförhör. Väldigt laddade barn måste jag säga! Har redan sett en utveckling i att många börjat skriva med en mer läslig handstil under de här dagarna. 


I samband med temat om ord som skrivs med sk lekte vi "Ett skepp kommer lastat". Att sitta i en ring där alla får komma till tals och där det är tillåtet att låna ord från varandra skapar gemenskap. En härlig stund då jag verkligen njuter av att vara lärare. Alla elever blir så glada över att få leka. Mer sånt!



Fas 1 i cirkelmodellen, att bygga upp kunskap inom ämnesområdet, kring att skriva instruerande texter inleddes genom att jag högläste en instruerande text ur läseboken. 


Kapitlet innehåller en vägbeskrivning och bilder, som väckte stor nyfikenhet hos eleverna. Hur cyklade fröken till scoutstugan egentligen? Vi tittade på en mall för hur instruerande text kan se ut. I Lärarhandledningen finns mallar för olika typer av texter att förstora och ha på väggen i klassrummet, så alla kan påminnas hur texterna är uppbyggda.



Den instruerande texten, som är kapitel 1B i läseboken, är veckans läsläxa och jag visade även olika sätt för hur man kan fylla i medföljande läsprotokoll (finns också som kopieringsunderlag i Lärarhandledningen). 


Eleverna har fått inloggning till Inläsningstjänst där många läromedel, som t.ex. Livet i Bokstavslandets läsebok, finns inlästa. Tänker att det kan vara bra att variera lästräningen hemma och att de elever som vill eller behöver det kan lyssna på texten och följa med i boken några gånger först innan de läser själva.

Att läsa i par eller grupp i läseboken och sedan jobba med läsförståelseuppgifter i arbetsboken flyter på superfint. Underbara arbetsro!


Fas 2 i cirkelmodellen, att studera texter inom genren instruerande texter för att få förebilder, genomför vi med hjälp av uppgifterna i arbetsboken. Receptet på banangodis blev några sugna på att testa hemma. 


Eleverna visar tydligt att de trivs med vårt nya arbetssätt, när vi nu äntligen är igång med Livet i Bokstavslandet. Jag filar hela tiden på detaljer i undervisningen, för att göra det ännu mera tydligt för eleverna. Bara en så enkel sak som att skriva upp på tavlan vad vi ska göra under varje lektion och kryssa för när vi gjort klart gör att eleverna vet vad som förväntas av dem. En del vill ha arbetsgången på en lapp på sin bänk för att själva kunna kryssa för. De sista fem minuterna samtalar vi i helklass om vad vi lärt oss eller tränat på och det skapar också en större medvetenhet kring lärandet i sig.

Gå gärna med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet. 

Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer. 



I So:n är vi i full gång med att förbereda oss för en Jorden runt-resa med klassen! Vi kommer att läsa och lära oss mer om varje världsdel och samla stämplar i vårt Jorden runt-pass. Vi blev så glada över Asien-hälsningen innehållande bilder och film vi fick av Mårten, som har jobbat hos oss, och som just nu befinner sig i Hongkong. Vi kommer få flera uppdateringar, när Mårten snart fortsätter till Nya Zeeland. Han blev jätteglad när vi grattade honom på namnsdagen i fredags med ett foto av klassen. Här är filmen vi fick av Mårten.




Ordning och reda

En viktig del i arbetet för att nå målen är att vi har ordning och reda runt omkring oss. Här nedan redovisar åk 2 sitt arbete med värdegrundstrappan Deltar aktivt och gör mitt bästa för att nå målen och underrubriken Jag har ordning och reda på mina saker.



Hallongruppen berättar:
Vi har ordning och reda på våra saker.
Vi hänger upp kläderna vid våra krokar och lägger mössor och vantar på våra hyllor. Vi ställer våra skor snyggt och prydligt på mattan. Vi har extrakläder i en plastlåda på hyllan.
Vi lägger papper vi inte är klara med och nya arbetsblad i våra plastfickor. Röd för svenska och SO, blå för matte och engelska och grön för NO. När arbetsbladen är klara lägger vi dem i tunna svarta pärmen.



Vi har ansvarsområden i klassrummet. De är matsalen, soffan och mattan, kapprum och toaletter, diskbänk, blommor och sudda tavlan, korridor och klassrumsgolv, saxar, pennor, lim, lådor och bord.
Alltid när vi kommer in i klassrummet sätter vi oss tysta på våra platser och läser tills läraren säger till.
Lånar man en penna lämnar man tillbaka den.


Tips för att hålla ordning i lådan:
  • Ha stora och små böcker i två olika högar.
  • Alla plastfickor och böcker ska ligga rakt i lådan.
  • En bänkbok får ligga framme på  bordet att läsa när man kommer in i klassrummet.
  • Städa din låda varje gång det är Elevens Val.
  • Sätt pennor och sudd i pennskrin eller liknande.
  • Lägg sakerna så du hittar dem.
  • Stoppa ner papper i rätt plastficka!
  • Placera de största sakerna längst ner i lådan.


Smultrongruppen berättar:

Vi har tränat på att hålla ordning och reda på våra saker.

Vi städade våra lådor i klassrummet. Vi gjorde våra hyllor i kapprummet snygga, så det inte låg några kläder på golvet.

Vi har ansvarsgrupper, som gör uppdrag för att hålla ordning. Varenda grupp gör en liten sak. Det blir fint. 


När många gör litet blir det en stor hjälp.


Läs mer om våra Värdegrundstrappor här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar