måndag 8 augusti 2016

Planering av läslyftet ht 2016

Detta läsår kommer jag att ansvara för läslyftet på min skola. Modulerna vi kommer att jobba med är Läsa och skriva i alla ämnen för åk 1-3 och Skriva i alla ämnen för åk 4-6. Det kommer handla om språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen där eleverna blir delaktiga och utvecklar en god läs- och skrivförmåga. Vi kollegor kommer få tid att reflektera tillsammans kring vår undervisning och hjälpa varandra att se möjligheterna. Det låter väl helt underbart?

I sommar har jag läst en del bra litteratur som jag varmt vill rekommendera. Det är Adrienne Gears båda böcker Att läsa faktatexter och Att skriva faktatexter och Barbro Westlunds Aktiv Läskraft (Mellanstadiet). Jag kommer ta med mig mycket av deras tankar i min undervisning under året och dela med mig här på bloggen. Ni kan också följa mitt arbete via Instagram där jag heter @lasoskrivundervisning.



Idag när jag satt och förberedde mig inför Läslyftet kom jag ihåg något vi gjorde på handledarutbildningen. Det var en övning, som öppnade upp för samtal och väckte intresse bland oss som var där. Vi fick välja ut en bild som tilltalade oss bland en massa bilder som låg utspridda på ett bord. Därefter satt vi i en ring och en i taget fick presentera sig, berätta varför hen valt just den bilden och sedan beskriva sina förväntningar på kursen. Även om övningen tog lite tid, så kändes det som att det var värt att satsa på att komma igång och för att vi alla skulle få sätta ord på våra tankar. Det blev en hel del fniss och skratt!

Idag har jag alltså samlat lite olika sommarbilder som jag tänkte använda i den här övningen för att starta upp vår läslyftetutbildning.


Önskar er alla en trevlig höstterminsstart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar