söndag 1 december 2013

Tolerans viktigare än språk

Läste idag en artikel ur Hufvudstadsbladet i Finland om Edsevö skola i Österbotten som arbetar med tvåspråkighet. Artikeln kan du läsa här.

I samma kommun som Edsevö skola har jag bott i ca 20 år av mitt liv. För 30 år sedan kände man mest till Edsevö skola som skolan dit de finskspråkiga barnen fick åka eftersom det inte fanns någon finskspråkig skola i min by. En del av Edsevö skola var redan då finlandssvensk, men det var väldigt uppdelat. En finlandssvensk vän, som gick på den skolan då, berättade att inte en kotte ville gå över till den finska sidan, trots att det bara var en korridor emellan.

Tänk om man hade fått chansen att gå där idag och kunnat lära sig finska ordentligt! Trots att det bara var 3 mil till en finskspråkig ort från mitt hus, så pratade nästan ingen finska i min omgivning. Jag fick börja läsa finska i åk 3 och studerade språket ända tills jag tog studenten, alltså 10 år av studier, men jag lärde mig aldrig speciellt bra finska. Borde ha varit en sommar på någon finsk ort, men det där språkbadet blev det inte så mycket av med. I vår del av landet var det ganska vanligt att man tyckte att det var tråkigt med finska. Det var ju så pass annorlunda och svårt att lära sig.

Ändå måste jag säga att mycket av det jag kommer ihåg från min egen skoltid är väldigt positiv. Jag minns min fantastiska lärare Ingmar Näsman, som gjorde roliga teatrar och familjefester med klassen, han spelade dragspel, piano och sjöng glada sånger, vi gick ofta ut i skogen och tittade på växter eller tog en skidtur i den snörika omgivningen. Ingemar hade en sån fin handstil då han skrev på tavlan. Nu blir jag nostalgisk! Det var tider det. ;)

Det som debatterats länge i Finland är om tvåspråkigheten ska bort. Vissa tycker inte att finlandssvenskan ska få finnas kvar. De finskspråkiga tycker också att det är svårt att lära sig svenska förstås. Som ni säkert förstår så är jag rädd om mitt modersmål och mitt ursprung, men det här inlägget kommer inte att handla om det. Ville berätta lite om hur min uppväxt och skolgång varit eftersom jag ofta får frågan om jag lärt mig svenska i skolan, eftersom jag pratar svenska så bra...!

Jag tycker det skulle vara intressant att göra studiebesök i den finländska skolan, t.ex. göra en lärarskuggning under en veckas tid. Det finns mycket gott att hämta från Finland tror jag. Men det finns också bra saker som de finländska skulle kunna få från oss. Kanske det finns någon finländsk lärare som vill ha ett samarbete och sedan komma och skugga mig en vecka i Sverige?

Jakobstad i Finland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar