tisdag 3 december 2013

Substantiv i Answergarden

I dag gjorde jag ett litet experiment i svenska i min tvåa. Vi pratade om substantiv, ord som man kan säga en, ett eller flera framför. Sedan fick barnen parvis skriva egna ord i ett dataprogram, som heter Answergarden. Alla ord eleverna skrev hamnade i samma dokument.

Med den första gruppen märkte jag ganska snabbt att jag behövde förklara mer och det tack vare att orden hamnade där på samma ställe, i samma dokument, som vi hade skapat tillsammans och syntes på vår smartboard-tavla.

Efter lite mer träning i vår arbetsbok Diamantjakten fortsatte vi med att skriva substantivord i Answergarden. Vi upptäckte att de ord vi skrivit fler gånger blev större i storlek (syns tyvärr inte i bifogad bild). Alla barn vågade skriva och komma till tals i texten.

Stavningen fick de fråga om eller slå upp i ordlista, men om man råkat stava något fel gick det inte att ta bort. Efter 45 minuters arbete kunde jag se att de flesta förstått vad substantiv handlade om och det var det övningen gick ut på.

Här är ett av bevisen!


Substantiv 2... at AnswerGarden.ch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar