torsdag 7 november 2013

Läsläxsamtal

Fick chansen att lyssna på en fantastisk föreläsare, Katarina Kuick, som berättade hur man kan hålla strukturerade boksamtal för en klass. Vi lärare som var där fick själva prova på att delta i boksamtalet utifrån en bilderbok. Det var väldigt inspirerande och tankeväckande. Man kan säga att allt det som Anne-Marie Körling och Barbro Westlund pratar om rör sig inom det här spektrat och jag gick från föreläsningen med kreativiteten pyrande! Jag kände att jag ville baka ihop något eget och bra utav de läsingredienser jag fått med mig.

Tiden vi har tillsammans med eleverna är så oerhört värdefull. Jag vill ta vara på tiden och fylla den med kvalitet i undervisningen. Det vi gör ska ha ett syfte och leda till ett mål.

Det var då mina tankar gick till läseböckerna vi har i tvåan. Texterna om ABC-klubben som reder ut mysterier har ett rikt språk och är perfekta på alla sätt att jobba med lässtrategier, så att testa ett boksamtal borde fungera.

Kände också att det var dags att byta genomgångsförfarande innan läsläxan skickas hem. Att förbereda eleverna på sin läsläxa är A och O. Jag har innan använt mig mycket av Pauline Gibbons språkutvecklande tips och gått igenom texten på flera olika sätt. Men ibland behöver man förnya sig, speciellt i och med att texterna blir längre och barnen utvecklas.

Så igår var det dags! Jag hade i förväg scannat av båda böckernas kapitel 9 och visade på smartboard. Böckerna finns i två svårighetsgrader, den gröna B-boken har mer text och den röda A-boken lite mindre text och större stilstorlek.




Först läste jag vår nya läsläxa högt ur B-boken som har mer text. Jag lät eleverna titta tillsammans med mig på smartboarden. Efteråt var det dags för A-boken och då eko-läste vi tillsammans, jag läste en bit först och eleverna härmade mig.

Vi hjälptes slutligen åt att sammanfatta texten med hjälp av läsfixaren Cowboy Jim. Texten Glitteränglar handlar om en tjej som heter Asta. Hon har fått en idé som hon vill berätta för sina vänner Bea och Cesar. Precis då hon är på väg till skolan säger hennes pappa att hon har tandläkartid och där kommer hon att tänka på olika saker såsom knäläkare och glitteränglar.

På whiteboarden ritade jag upp fyra spalter. En glad smiley överst i den första, en ledsen smiley i den andra, ett frågetecken i den tredje och en pusselbit i den fjärde.

Elevernas första uppdrag var att säga något som de gillade med texten. Jag skrev upp ord eller korta fraser som barnen sa i den första spalten.

I den andra spalten skrev jag upp sådant som de inte gillade.

I den tredje spalten med frågetecknet kom  vi genast på att vår frågeapa kunde sitta. Var det något som var konstigt med texten? (Även detektiven kunde ha suttit där för att leta efter svåra ord eller uttryck.)  Vi arbetar just nu också med frågeapan på våra dagliga lässtunder, så det här med på ytan-, under ytan- och på djupet-frågor känner eleverna till.

I den fjärde spalten med en pusselbit skulle vi leta efter mönster i texten. Det finns alltid mönster som kommer tillbaka flera gånger.


Jag blir så varm inombords då jag tittar på den här bilden om vad vi skrev tillsammans. Den glada spalten var lite trög att fylla i till en början, men sedan kom barnen igång. Det fick säga vad de ville. 

Den negativa spalten med sådant de inte gillade var ganska lätt att få förslag till. Tandläkarbesök är ju inte alltid så roligt.

Inför den tredje spalten hade jag mina farhågor att det skulle börja gå lite trögare, men även här dök det upp intressanta frågor. 


Det var då jag fick min egen aha-upplevelse (det är så härligt när det plötsligt händer)! Barnen hade skapat egna helt underbara under ytan-frågor! Sådana frågor som man inte direkt kan hitta svaret på i texten utan man måste verkligen klura själv.

I den fjärde spalten skulle vi hitta mönster.... hmmm och vad händer? Jo, massor med kloka tankar från barnen dök upp även här. Text till text-kopplingar som "saker försvinner ju alltid i de här böckerna" var det ett barn som uttryckte. Kan bara instämma. Vilka kloka barn jag har förmånen att få jobba med. De lär mig något nytt varje dag.

Jag hoppas och tror att barnen kom väl förberedda hem med sin läsläxa även denna gång. Ska bli intressant att höra hur föräldrarna har upplevt läxläsningen hemma.

Tacksam för att vi satsat på dagliga gemensamma lässtunder och samtal med hjälp av läsfixarna och haft förmånen att använda oss av En läsande klass-materialet sedan terminsstarten. Jag märker redan stora framsteg i barnens läsförståelse och att uttrycka sig kring texter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar